E-shopy, nebojte se EET!

Máte e-shop a obáváte se, že vás spláchne vlna EET? Sepsali jsme pro vás vše, co byste měli vědět. Nezapomínejte, štěstí přeje připraveným.

E-shopy, nebojte se EET!

Hodnocení projektu elektronické evidence tržeb a panické stavy vyplývající z pocitu, že EET = likvidace podnikání, necháme jiným. Na e-trhu jsme platebním prostředníkem mezi zákazníky a e-shopy již řádku let a víme, že v minulosti musely překonat leckteré na první pohled často nepřekonatelné překážky. Koneckonců i rozšíření platebních metod o platební karty a tzv. bankovní tlačítka mohlo v začátcích vzbuzovat dojem složitosti. Přesto jsou tu e-shopy stále s námi. Přesto na nich můžete platit kartami. A přesto celý trh e-commerce neustále roste. Naučili se, přizpůsobili a vylepšili.

Nyní je čeká další výzva v podobě EET – ale tu, milé e-shopy, zvládnete také. On-line platby meziročně neustále ukrajují více a více z trhu plateb. Lidé je mají zkrátka rádi díky rychlosti, pohodlnosti a bezpečnosti. Lze si jen stěží představit, že e-shop, který chce být úspěšný, vypne možnost platit kartami. Tím by nabral jednoznačnou cestu do minulosti a dříve nebo později by ho to negativně dostihlo. Nezbývá, než se přizpůsobit a na EET se dobře připravit.

Kdy se EET pro e-shopy spouští?

V tuto chvíli je dle výkladů nových pravidel zřejmé, že pokud jako e-shop (provozovaný jak fyzickou osobou podnikatelem, tak právnickou osobou) přijímáte platby prostřednictvím platebních karet, budete mít povinnost evidovat tržby.

Evidence tržeb bude spuštěna postupně ve 4 fázích:

  • Od 1. prosince 2016 – stravovací a ubytovací služby (fáze 1)
  • Od 1. března 2017 – maloobchod a velkoobchod (fáze 2)
  • Od 1. března 2018 – ostatní činnosti (vše mimo fáze 1, 2 a 4)
  • Od 1. června 2018 –  vybraná řemesla a výrobní činnosti (fáze 4)

Pro detailní informace o zařazení do jednotlivých fází navštivte tyto stránky.

Dle typu podnikání tak můžete zjistit, od kdy budete muset na finanční správu zasílat informace, které po vás bude vyžadovat. Pro většinu e-shopů bude klíčový termín 1. března 2017.

Jak on-line evidence tržeb funguje?

Zákazník si nakoupí zboží přes e-shop zboží a za přijatou tržbu musí obdržet účtenku s unikátním kódem. Unikátní kód získá podnikatel ze systému Finanční správy, kam zašle ve formátu XML automatizovanou zprávu o uskutečněné transakci. Systém vyšle kód. Kód se připojí k účtence a ta je zákazníkovi zaslána např. na e-mail. Zase tak složité to opravdu není, pokud se vše správně nastaví.

Detaily fungování EET naleznete zde.

Mám e-shop. Jak se tedy na EET připravit?

Pokud provozujete e-shop, nepotřebujete žádnou speciální pokladnu. Postačí jakékoli zařízení typu počítač, tablet, mobilní telefon, který bude připojen na internet a k tomu software (např. účetní software s touto funkcionalitou), nebo softwarová úprava vaše e-shopu umožňující propojení se systémem Finanční správy. Lze tedy zakoupit hotová softwarová řešení, či dotázat někoho, kdo provede příslušné úpravy kódu vašeho e-shopu.

Pomocí přihlašovacích (autentizačních) údajů, o které lze požádat elektronicky na stránkách daňového portálu, přihlásíte sebe a svůj e-shop do systému. Nainstalujete bezpečnostní certifikát a je to.

Pak už jen automaticky chodí zprávy na Finanční správu při uskutečněném nákupu, zpátky se vrací unikátní kódy, které zasíláte v účtence zákazníkům. V začátcích bude možná docházet k nejasnostem, či dokonce nefunkčnostem, ale věříme, že časem se celý systém zaběhne a po pár měsících již bude součástí každodenního provozu, aniž by podnikatele nadmíru zatěžoval.

Nejčastější dotazy podnikatelů

V případě, že máte další dotazy, na něž jste nedostali odpověď, zkuste se podívat sem, kde je zodpovězeno několik častých dotazů, anebo sem. Pokud ani na těchto odkazech nenaleznete požadované informace, můžete nám napsat na e-mail podpora@thepay.cz a my se pokusíme poradit konkrétně, bude-li to v našich silách.

17. říjen 2016 Kategorie Ostatní